2016 yılının en önemli teknolojisinin giyilebilir teknoloji olacağı söyleniyor. Peki ya giyilebilir teknolojinin ne olduğunu ve ürünlerin neler olduğunu biliyor muyuz?
Bilgisayarlar, dizüstü bilgisayarlar, akıllı telefonlar, tabletler derken teknolojide sıra giyilebilir teknolojiye geldi ve bu teknolojinin önümüzdeki yıllarda akıllı telefonların yerini alacağı söyleniyor. Ancak hala hem giyilebilir teknoloji ve ürünleri üreten firmalar hem de tüketiciler yani bizler bu teknolojinin tam olarak ne olduğunu bilmiyor. Bilinen tek şey var, o da giyilebilir teknolojinin büyük bir devrim olduğu.
Nedir bu Giyilebilir Teknoloji?
Giyilebilir teknolojinin ne olduğundan önce teknolojinin ne olduğuna bakarsak giyilebilir teknolojiyi daha iyi anlayabiliriz. Teknolojinin, insanoğlunun yaşamında kolaylık sağlaması için geliştirilmiş her türlü alet, bilgi ve yeteneğin olduğunu biliyoruz. Buradan yola çıkarak giyilebilir teknolojinin de insanoğlunun, yaşamında kolaylık sağlaması için geliştirilmiş her türlü alet, bilgi ve yeteneği giyerek kullandığı bir alan diyebiliriz. Kaba tabirle anlatmak gerekirse kullanıcının giyerek kullandığı teknolojik aletlerin genel adına giyilebilir teknoloji diyebiliriz. Giyilebilir teknoloji bir akıllı saatte olabilir bir akıllı şortta olabilir. Buradan da ne kadar geniş bir alan olduğunu anlayabiliriz.
Sonraki sayfalar;
2.Sayfa Giyilebilir Teknoloji’nin Tarihi
3.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Ürünleri Neler?
4.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Nerelerde Kullanılıyor?
5.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Pazarının Büyük Oyuncuları Kimler?
6.Sayfa Giyilebilir Teknoloji’nin Geleceği Neresi?
Giyilebilir Teknoloji’nin Tarihi
Giyilebilir teknolojiyi anladık tamam ancak bu teknoloji hayatımıza ne zaman girdi? Son 2-3 sene diyenler olabilir çünkü bu ürünler son 2-3 senedir popüler ve önümüzdeki en az 10 yıl daha popüler olacaklar. Ancak bu ürünlerin gelişimi sanıldığı gibi son 2-3 ya da 5 senede olmadı. giyilebilir teknolojinin tarihi geriye dönüp baktığımızda 19. yüzyıla kadar dayanıyor. Bu da saatin bilekte kullanılması ile başlıyor.
Saat 1500’lü yıllarda bulunsa da 1700’lü yılların sonu ve 1800’lü yılların başında evrim geçirerek insanların kullanabileceği boyutlara geldi ve ilk insanların saatleri cep saati şeklinde ceplerinde kullanabildi. 1850’lilere gelindiğinde ise Alman bir subay saati bilekte kullanılabilecek bir yapıya getirdi ve patentini aldı. İşte bu nokta giyilebilir teknolojinin start almasını sağladı ve ilerleyen yıllarda yeni ürünler ile giyilebilir teknoloji gelişti ve bugünkü halini aldı. Kısaca giyilebilir teknolojinin tarihinden bahsedecek olursak;
- 1907 yılında yine Alman Julius Neubronner isimli bir mucit bugün kullandığımız giyilebilir aksiyon kamerası GoPro‘nun atasını icat etti ve görüntü elde edilebilmesi için güvercinler kullanılıyordu.
- 1961 yılında işini iyi bilen Edward O. Thorpe isimli bir matematikçi rulet masasında daha fazla kazanmak için zamanlama odaklı bir giyilebilir bilgisayar geliştirdi. Bir ayakkabının içine yerleştirilen bu giyilebilir bilgisayar sayesinde matematikçi rulet masasında normale göre yüzde 44 daha fazla para kazandı.
- 1975 yılında Pulsar tarafından üzerinde data bank ve hesap makinesi bulunan ilk akıllı saat geliştirildi ve 4000 dolardan satışa sunuldu.
- 1979 yılında Sony taşınabilir Walkman serisini çıkarmaya başladı ve bu hem müzik hem de giyilebilir teknoloji pazarında bir devrim olarak kabul edildi.
- 1980 yılında artık teknolojinin gelişmesi ve ürün boyutlarının azalması sayesinde Amerika’lı Steve Mann isimli bir mucit bugün Google Glass‘ın atası sayılacak türde ve EyeTap isimli bir ürün geliştirdi. Bu ürün üzerinde bulunan bir kamera sayesinde kayıt yaparak kullanıcısının bir gözünden gördüğünü diğer gözüne ekrandan gösterebiliyordu. (Ne hikmettirki o zaman bu icat televizyonda ve dergilerde alay konusu olmuş.)
- 1990’lı yıllara gelindiğinde ise ortaya sanal gerçekliğin atası sayılacak bir ürün çıktı. Doug Platt isimli bir mucit kullanıcının kafasına takarak kullanacağı ve gözünün önünde de bir ekranın bulunduğu bir ürün ortaya koydu. Bu ürün kullanıcının görüş açısını belirleyerek yanlış durumlarda titreşim ile uyarı verebiliyordu. Bu ürün DOS tabanlı olarak geliştirildiğinde dolayı dünyanın ilk giyilebilir bilgisayarı olarak kabul ediliyor ve birçok araştırmada kullanılıyor.
- 1996 yılında DARPA, “2005 yılında Giyilebilirler” isimli bir etkinlik düzenledi ve RFID cihazlar, duygular ile çalışan cihazlar ve vücut kameraları gibi birçok ürün bu etkinlikte fikir olarak ortaya çıktı.
- 2000’li yıllarında başında Çinli birçok şirket akıllı saat ve bilek üzerinde çalışabilecek birçok ürün geliştirdi ve satmaya başladı.
- 2004 yılında giyilebilir aksiyon kamerası GoPro ortaya çıktı ve gerçek anlamda giyilebilir teknolojinin fitilini yaktı.
- 2009 yılında, bugün 5 milyar dolardan fazla değeri olan Fitbit ortaya çıktı ve bizi fitness takipçisi ürünler ile tanıştırdı.
- 2010 yılında bugün piyasada olmayan Google Glass ortaya çıktı ve giyilebilir teknolojide bir devrim olarak nitelendirildi.
- 2012 yılında akıllı saat pazarını Pebble markası Kickstarter’da kırdığı rekor fon toplama ile başlattı.
- 2015 yılında Apple Watch piyasaya çıktı ve artık giyilebilir teknolojinin ne olduğunu tam anlamıyla anladık.
- 2016 yani bu yıl ise sanal gerçeklik gözlüğü Oculus Rift ve HTC Vive ön sipariş ile satışa sunuldu.
Sonraki sayfalar;
3.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Ürünleri Neler?
4.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Nerelerde Kullanılıyor?
5.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Pazarının Büyük Oyuncuları Kimler?
6.Sayfa Giyilebilir Teknoloji’nin Geleceği Neresi?
Giyilebilir Teknoloji Ürünleri Neler?
Giyilebilir teknoloji tarihine baktığımızda bu alan içerisindeki ürünlerin neredeyse hepsini görüyoruz. Ancak bilinenleri saymakta yarar var çünkü bu ürünlerin birçoğu yenilendi ve birçok yeni model ortaya çıktı. Bu modellerin ortaya çıkmasının en büyük sebebi ise bu ürünlerin teknoloji ile birlikte moda odaklı ürünler olması.
Giyilebilir teknoloji pazarında şuan akıllı saat, akıllı bileklik, fitness takipçisi, sanal gerçeklik gözlüğü, artırılmış gerçeklik başlığı, akıllı yüzük, akıllı kıyafet, akıllı ayakkabı ve akıllı gözlük gibi birçok alan bulunuyor. Bu ürünleri vücuda göre sıralamak daha mantıklı olduğu için, baş, gövde, el ve kol ve bacak ve ayak olarak inceleyeceğiz.
-
Baş odaklı giyilebilir teknoloji ürünleri
Head-Mounted Display olarak tanımlanan bu ürünler arasında sanal gerçeklik gözlükleri, artırılmış gerçeklik kaskları, akıllı gözlükler, akıllı baretler, akıllı kulaklıklar ve akıllı şapkalar yer alıyor. Bu kategorinin en önemli üyeleri ise sanal gerçeklik gözlükleri ve artırılmış gerçeklik başlıkları.
Sanal gerçeklik gözlükleri kısaca kullanıcısını olduğu mekandan başka bir mekana taşıyabilen ürünler. Bu mekanlar sanal ortamlar olduğu gibi gerçek mekanlarda olabilir. Örneğin bulunduğunuz yerden New York sokaklarında gezebilirsiniz. Ancak bu ürünlerin geneli oyun odaklı ve en büyük örnekleri Oculus Rift, HTC Vive, Sony PlayStation VR ve Google Cardboard.
Artırılmış gerçeklik başlıkları ise genel olarak endüstriyel alana hitap etseler de bulunduğunuz yer olmayan bir şeyi size göstermeye yarıyor. Örneğin bu başlıklar ile kapınıza bir Ferrari çekmeniz mümkün. En büyük örneği ise Microsoft HoloLens olmakla beraber DAQRI ve BMW’nin bu alanda çalışmaları bulunuyor.
-
Gövde odaklı giyilebilir teknoloji ürünleri
Göve odaklı giyilebilir teknoloji ürünleri arasında ise akıllı sütyenler, akıllı tişörtler, akıllı yelekler, akıllı ceketler ve akıllı kemerler yer alıyor. Bu alan henüz kullanıcıların üzerinde elektrikli aletler taşımaktan çekinmesi yüzünden pek gelişmiş değil ancak piyasada bu alan için ürün çıkaran Athos ve OM gibi markalar bulunuyor.
-
El ve kol odaklı giyilebilir teknoloji ürünleri
Şüphesiz giyilebilir teknoloji ürünleri içerisinde en popüler olan kategori bu kategoridir. Bu alanda akıllı saat, akıllı bileklik, fitness takipçi, akıllı bilezik, akıllı yüzük, tansiyon ölçer, akıllı eldiven ve sporlar için vuruş takibi ürünü gibi ürünler bulunuyor. Bu alandaki en çok kullanılan ürünler ise akıllı saat, akıllı bileklik ve fitness takipçisi ürünler.
Bugün neredeyse akıllı telefonların yerini almış olan akıllı saatler, mesaj alma ve gönderme, arama cevaplama ve yapma, bildirimler görüntüleme ve aktivite takibine kadar birçok özelliğe sahip. Pazarın en sağlam oyuncuları arasında ise Apple Watch ile Apple, Gear modelleri ile Samsung, Pebble, LG, Sony, Huawei gibi markalar yer alıyor.
Akıllı bileklikler de akıllı saatlerin bir alt sınıfında konumlandırılmış hatta bazen akıllı saatler kadar iddialı olan ve genel olarak aktivite takip odaklı cihazlar olarak karşımıza çıkmakta. Bu ürün kategorisinde de yine Samsung, Xiaomi, Fitbit, Jawbone, Microsoft ve Misfit gibi birçok marka ve ürün bulunuyor.
-
Bacak ve ayak odaklı giyilebilir teknoloji ürünleri
Giyilebilir teknoloji ürünlerinin son kategorisi olan bu grupta, akıllı ayakkabılar, akıllı şortlar, akıllı eşofmanlar, ayak bileğinde kullanılan takip cihazları ve aktivite monitörleri yer alıyor. Bu alandaki en yaygın ürünler ise akıllı ayakkabılar ile aktivite ürünleri. Ancak bu alanda henüz elle tutulur çapta bir büyüklükte değil. İçerisinde marka olarak Adidas, Xiaomi, New Balance ve yine Athos‘un bulunduğu bu alanın önümüzdeki yıllarda aktif olarak hayatımıza girmesi bekleniyor.
Sonraki sayfalar;
4.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Nerelerde Kullanılıyor?
5.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Pazarının Büyük Oyuncuları Kimler?
6.Sayfa Giyilebilir Teknoloji’nin Geleceği Neresi?
Giyilebilir Teknoloji Nerelerde Kullanılıyor?
Giyilebilir teknolojiyi tanımladık, ürünlerinden bahsettik peki ya bu giyilebilir teknoloji nerelerde, hangi alanlarda kullanılıyor? Her teknoloji gibi giyilebilir teknoloji ve ürünleri de (tamamı için söyleyemeyiz)hayatımızı kolaylaştırmaya çalışıyor. Bu yüzden bu ürünlerin birçok kullanım alanı bulunuyor. Günlük yaşamdan spora, kişisel güvenlikten sağlık alanına kadar birçok alanda kullanılan giyilebilir teknoloji ürünleri havacılık ve emlak gibi sektörlerde de kullanılıyor.
-
Sağlık
Akıllı saat ve akıllı bileklikler ile sağlık alanında kişisel takip yapılabilirken doktorlar kullanıcının yediği besinleri ve nabız bilgilerini giyilebilir ürünlerden takip ederek hastanın iyileşme sürecini hızlandırabiliyor. Apple Watch’un nabız ölçeri sayesinde ölümden dönen, Joule akıllı bileklik sayesinde kafein bağımlılığını azaltan, Empatica bileklik ile epilepsi krizini önceden öğrenen kullanıcılar bu alanın en büyük örnekleri.
-
Spor
Giyilebilir teknoloji ürünlerinin en büyük kozu kuşkusuz spor alanı. Bu alanda fitness, yürüyüş, koşu, yüzme, bisiklet, golf, tenis, futbol, kayak ve boks gibi spor dallarını destekleyen giyilebilir teknoloji ürünleri tek başına ürünler bulundurduğu gibi akıllı saat, akıllı bileklik ve fitness takipçileri altında da bu işlevleri yapabiliyor. Kayakçılar için kayak ayakkabısına takılarak kullanıcıya kayak hocalığı yapan Carv cihazı, boksörler için boks ve yumruk hocalığı yapan Hykso ve golfçüler için takip yapabilen ShotScope ürünü bu alana örneklerden.
-
Oyun
Her teknoloji ürünü gibi giyilebilir teknoloji ürünleri de oyun alanının bir parçası. Akıllı saatler, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik gözlükleri sunduğu özelliklerin yanında oyunlar içinde oldukça güçlü olarak tasarlanıyor. Özellikle sanal gerçeklik gözlükleri şuan neredeyse tamamen oyun odaklı olarak geliştiriliyor. Sony’nin sanal gerçeklik gözlüğü PlayStation VR zaten adından anlaşılacağı üzere tamamen oyun odaklı ve HTC‘nin de sanal gerçeklik gözlüğü HTC Vive’ı oyun dünyasının yakından tanıdığı Valve ile geliştirmesi de diğer bir örnek. Microsoft HoloLens‘in Minecraft videolarını ise söylemeye gerek dahi yok.
-
Güvenlik
Giyilebilir teknoloji ürünlerinin getirdiği en büyük avantajlardan biri de can ve mal güvenliğini artırıyor olması. Yine sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik ile can güvenliğini koruyan bu ürünler akıllı saat, akıllı bileklik gibi ürünlerle de otomobil, motosiklet gibi araçların ve ev ve iş yeri gibi mekanların da güvenliğini sağlıyor. Örneğin DAQRI akıllı baret iş yerinde olabilecek hataları ve ihmalleri kullanıcısına bildirebiliyor. BMW Mottorad akıllı kask ise benzer bir şekilde yollara göre hız uyarısı ve kör noktalarda sinyaller veriyor. Apple Watch ise otomobil kapılarının kilitli olup olmadığını kontrol edebiliyor ve ev içerisinde yangın çıkarabilecek durumları gösterebiliyor.
-
Ödeme
Teknolojinin mobil alanda getirdiği en son yenilik olan mobil ödeme sistemleri giyilebilir teknolojilerin gelişmesi ile bu ürünlere de taşındı. Giyilebilir teknoloji ürünleri için Apple Pay, Samsung Pay ve Android Pay gibi birçok firmanın kendi ürünleri için çözümü, Master Card ve Visa gibi kart üreticileri de birçok marka ile işbirliği yaparak bu alanda var olmaya çalışıyor. Giyilebilir ödeme olarak adlandırılan bu ödeme sistemi ise akıllı saat ve akıllı bileklik gibi ürünler ile kullanıcılara taksi, benzin istasyonu, restoran ve kafe gibi yerlerde bilekten ödeme imkanı sunuyor.
-
Eğitim
Giyilebilir teknolojinin aktif olarak kullanıldığı alanlardan biri de eğitim alanı. Genellikle firmaların kullandığı bu alanda sanal ve artırılmış gerçeklik gözlükleri kullanılıyor ve simülasyon şeklinde eğitimler veriliyor. Örneğin Volvo, teknisyenlerine holografik ortamda araba parçalarının montajını gösterme de Microsoft HoloLens kullanıyor. Yine NASA astronotlar uzaya çıkmadan önce uzay istasyonlarında ve uydularda Microsoft HoloLens ile yerde çalışmalar yapıyor. Sağlık alanında geliştirilen LIFE uygulaması da Oculus Rift ve HTC Vive gibi sanal gerçeklik gözlükleri ile acil servis elamanlarına ilk müdahele eğitimi verilmesini sağlıyor.
Sonraki sayfalar;
5.Sayfa Giyilebilir Teknoloji Pazarının Büyük Oyuncuları Kimler?
6.Sayfa Giyilebilir Teknoloji’nin Geleceği Neresi?
Giyilebilir Teknoloji’nin Büyük Oyuncuları Kimler?
Giyilebilir teknoloji ürünlerinin mobil cihazların yerini alacağını duyan irili ufaklı tüm firmalar bu pazarın bir tarafından pay kapmaya çalışıyor ancak büyük balık küçük balığı yutar hesabı ile pazarda ilk çıkan girişimler ve sadece büyük firmalar bulunuyor.
Akıllı saat pazarında Apple, Samsung, LG, Sony, Huawei, Asus, Motorola ve Pebble gibi markalar yer alırken akıllı bileklik ve fitness takipçisi pazarında Fitbit, Misfit(Fossil), Jawbone, Microsoft ve Xiaomi gibi dev isimler yer alıyor.
Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik başlığı pazarında ise durumlar biraz karışık çünkü piyasada henüz ciddi manada elle tutulur ürünler bulunmuyor. Google‘ın Cardboard adımı kendisini bu alanda yüksek satışlara ulaştırdı. Samsung‘un Gear VR serisi Galaxy S serisi ile hediye edilmesinden dolayı bir pazar payına sahip. Bununla birlikte Oculus satın alması ile Facebook, Steam ortaklığı ile HTC ve HoloLens ile Microsoft bu alanda pastayı yiyecek olan markalar.
Şuan için giyilebilir teknolojinin ürün üreticilerine göre pazar payı sahipleri ve büyük oyuncuları bu markalar ancak önümüzdeki 5 yıl içerisinde giyilebilir teknoloji alanında çok büyük değişiklikler dolayısıyla pazar oyuncularında da ilginç değişimler olacak.
Sonraki sayfa;
6.Sayfa Giyilebilir Teknoloji’nin Geleceği Neresi?
Giyilebilir Teknoloji’nin Geleceği Neresi?
Gelelim konumuzun en son ve en can alıcı başlığına. Giyilebilir teknoloji denilen bu alanın geleceğinde ne var ve bu teknoloji nereye doğru gidiyor? Her gün gelişen ve değişen dünya gündemi ile bu soruyu cevaplamak oldukça zor ancak analizler, piyasa araştırmaları ve tahminler doğrultusunda sorunun cevabı bulunuyor.
Öncelikle analiz ve araştırmalardan gidecek olursak 2020 yılına geldiğimizde giyilebilir teknoloji olarak adlandırdığımız olay sanal ve artırılmış gerçekliğin hakimiyeti altına girecek. Bunun sebebi ise 2016 yılı için sanal ve artırılmış gerçekliğin 1.7 milyar dolarlık bir pazar oluşturması beklenirken 2020 yılında 14.5 milyar dolarlık bir pazar oluşturması bekleniyor. Yani bu tablo giyilebilir teknolojinin 5 yıllık geleceğinde sanal ve artırılmış gerçekliğin olacağını söylüyor.
Giyilebilir teknolojinin geleceği ürün olarak sanal ve artırılmış gerçeklik olacak tamam ancak genel kullanım alanının ne olacağı hakkında bir fikir var mı? Sanal ve artırılmış gerçekliğin bu alanın lideri olacak olması kullanıcıların en çok bu ürünleri kullanacağı anlamına gelmiyor. Kullanıcıların günlük hayatta kullanacakları giyilebilir teknoloji ürünleri tabiki akıllı saat, akıllı bileklik ve fitness takipçileri olacak. Tahminler ve analizler bu ürünlerin akıllı telefonların yerini alacağı yönünde o yüzden giyilebilir teknolojilerin geleceğinde akıllı telefonlar ve yapabildikleri yer alıyor.
Burada akıllı saat ve akıllı bileklik gibi ürünlerin akıllı telefonların yerini alması belki akıllı telefonları öldürecek ancak teknolojiyi de en az 5 sene yerinde saydıracak. Çünkü firmalar şuanda telefonları bu cihazların içine sokmanın peşinde ve bu hızla gidilirse 2020 senesinde akıllı telefonlarımız bileklerimizde kullandığımız birer cihaz haline gelecek. Yani bu ürünlerin en çok kullanılacağı alan ise telefon özellikleri olacak. Bileğimizden telefon görüşmesi yapabilmemiz için ise daha 5 senelik bir sürecimiz var.
Bonus olarak giyilebilir teknoloji ürünlerin önümüzdeki 5 sene içerisinde bizlere getireceği en büyük nimet ise şüphesiz giyilebilir ödeme olacak. Şuan bu ödeme sistemi yaygın olamasa da üreticilerin ve bankaların nakiti ortadan kaldırma çabaları bizleri bilekten ödeme yapan “Zamana Karşı” filmine benzer bir hale getirecek.
Giyilebilir teknolojinin geleceğini özetlemek gerekirse, ürün olarak sanal ve artırılmış gerçeklik kullanım olarak ise akıllı telefon özellikler ve bonus olarak giyilebilir ödeme sistemi yer alıyor.
Kaynak : Wareable.com, wikipedia, CNet, CSS Insight, IDC, wtvox.com, digitaltrends.com